Wat betekent de nieuwe CO2-test (WLTP) voor u?

Hensgens Blog

Wat betekent de nieuwe CO2 test (WLTP) voor u?
U heeft misschien al het één en ander gehoord over de nieuwe CO2 test voor auto’s. Het heeft een naam: Worldwide harmonized Light duty Test Procedure (WLTP). De light en duty worden niet meegenomen in de afkorting, anders werd het wellicht te vaag.

Waarom is de CO2 uitstoot zo belangrijk voor de Nederlandse consument?
Afgezien van het feit dat wij Nederlanders heel bewust met het milieu omgaan en dat elke eventuele verhoging van de CO2-uitstoot ons moreel raakt, heeft een hogere CO2-uitstoot van een nieuwe auto direct effect op onze persoonlijke portemonnee.
De aanschafbelasting op nieuwe auto’s (de ‘’BPM’’) wordt bepaald op basis van de CO2-uitstoot. Een hogere gemiddelde CO2-uitstoot van een nieuwe auto leidt simpelweg tot hogere belastingen en daardoor duurdere auto’s.

Waarom wordt de CO2-uitstoot dan nu opeens vastgesteld via de WLTP?
De vorige manieren om de CO2 vast te stellen waren blijkbaar niet zo accuraat en veel fabrikanten waren hierdoor in staat om de CO2-uitstoot op papier gunstiger te laten lijken dan de realiteit. U voelt hem al aankomen? Dieselgate? Volkswagen? Niet helemaal. Blijkbaar schijnt iedere fabrikant met deze nieuwe test van een koude kermis terug te komen. Analytici geven aan dat de CO2-uitstoot gemiddeld een 6% hoger uitvalt met de nieuwe WLTP-test. De werkelijke verschillen per merk/model zijn nog steeds niet volledig bekend.

Een terechte vraag van u zou kunnenl zijn; “Betekent dit nou dat het gesjoemel van fabrikanten ertoe leidt dat ik dadelijk een x euro meer moet betalen voor mijn nieuwe auto?” Wij kunnen u melden dat zowel de Nederlandse overheid als de fabrikanten druk bezig zijn met een oplossing.

Wat kunnen de fabrikanten doen om u als consument te helpen?
Onze collega Carlo ziet als inkoper bij Hensgens Mobiliteitsgroep dat de markt voor nieuwe auto’s momenteel enorm onder druk staat. “Nissan haalt zijn 1.2 DIG-T benzinemotor uit de roulatie en Renault zegt neemt afscheid van haar 1.2 TCe-benzinemotor. Levertijden lopen inmiddels op tot minimaal 5-6 maanden. Gelukkig voelde ik dit al aankomen, dus onze leveranciers hebben nog een beperkte voorraad beschikbaar”, aldus Carlo.

Wat gaat de Nederlandse overheid doen?
Zoals we in het Limburgs zouden zeggen: ‘’Dat wit gein minsch‘’, oftewel dat weet niemand. Mochten de fabrikanten niet in staat zijn om de nieuwe motoren snel genoeg in omloop te brengen, dan moet de overheid wellicht haar belastingtabel voor BPM tijdelijk aanpassen, zodat u als consument niet de dupe bent van deze ontwikkeling.

“Mocht de overheid geen actie ondernemen, dan zal de markt voor nieuwe auto’s nog verder dalen. Ik adviseer u dan om een jong gebruikte auto aan te schaffen. Via onze eigen merk Selected By Hensgens bieden wij al jong gebruikte auto’s aan van 3 á 4 maanden oud. Hiermee ontloopt u dus het risico van de eventuele BPM verhoging”, aldus Carlo.

Bent u toch op zoek naar een nieuwe auto, maar wilt u nog profiteren van de huidige (oude) BPM?
Contacteer ons voor de actuele voorraad van onze leveranciers. Voor overige vragen of meer informatie kunt u altijd contact opnemen met onze vestigingen in Nieuwstadt en Maastricht. 

Hensgens Mobiliteitsgroep (Nieuwstadt)
Kruisweide 3
6118 AP Nieuwstadt
Telefoon: 046-20 603 12
E-mail: verkoop.nieuwstadt@hensgens.nl

Hensgens Mobiliteitsgroep (Maastricht)
Bergerstraat 11
6226 BA Maastricht
Telefoon: 043-36 286 27
E-mail: verkoop.maastricht@hensgens.nl

Openingstijden
Ma t/m vrij: 09.00 – 18.00 uur
Zaterdag: 10.00 – 17.00 uur